Wednesday, September 16, 2009

Program Kembali Ke Sekolah

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Sepertimana tajuk di atas, sukalah aku untuk mencadangkan agar batch kita dapat menjalankan satu projek yang dikenali sebagai "Program Kembali Ke Sekolah : Eksplorasi Alam Kerjaya"/"Back To School Program : Career Guidance". Secara kasarnya, aku mencadangkan agar beberapa wakil dari batch kita untuk memberikan sedikit panduan kerjaya kepada adik-adik pelajar STAR sekarang. Sebagai contohnya, Pilot, Mama & Din boleh memberikan panduan bagaimana untuk menjadi seorang juruterbang, Joni & Shabab boleh memberi ceramah mengenai PTD, Sukun & Cop pula memberi pandangan mengenai kerjaya sebagai seorang jurutera perisian.

Batch kita juga banyak menghasilkan mereka yang terlibat di dalam industri 'oil & gas'. Selain daripada memberikan panduan mengenai kerjaya yang biasa, kita juga boleh meminta Khalid & Boy untuk memberi ceramah bidang 'Food & Beverage', satu bidang yang aku rasa agak jarang dipilih oleh pelajar STAR. Mungkin orang kaya Peon boleh memberi pandangan mengenai perniagaan beliau.

Mungkin ada juga kerjaya yang tidak aku sentuh disini, tetapi dengan adanya kerjasama dari kita semua, mungkin perkara ini boleh dipanjangkan kepada STAROBA untuk perhatian pihak berkenaan. Ini juga boleh dikatakan sebagai salah satu sumbangan batch kita kepada sekolah yang kita cintai.

P/S : Program yang sama juga pernah aku buat bulan Mei yang lalu dengan pasukan bola keranjang. Aku rasa, pihak sekolah juga berbesar hati menerima sumbangan kita ini. Kalau perkara ini emndapat sambutan, aku akan cuba panjangkan kepada pihak sekolah untuk mengatur masa. Dicadangkan program ini dijalankan seawal-awalnya tahun depan (Kalau tahun ni, aku rasa dah suntuk sangat).

No comments: